7 kwietnia

7 kwietnia

Wielu nie do końca precyzyjnie określa metro jako kolej podziemną (choć niekoniecznie taką zawsze jest). Niezależnie od tego jak definiujemy ten środek transportu jest on w oczach wielu źródłem prestiżu oraz symbolem wielkomiejskości. Warszawa na ten środek transportu czekała długo, ale w końcu, dokładnie 22 lata temu się doczekała.

Wtedy właśnie 7 kwietnia 1995 r. otwarto, po 12 latach budowy, pierwszy odcinek pierwszej linii warszawskiego metra, ze stacji Kabaty, gdzie umiejscowiono również stację techniczno-postojową połączoną z siecią kolejową specjalną bocznicą, po której docierały do Warszawy pierwsze składy produkcji podmoskiewskiego Metrowagonmaszu.

Pojawienie się nowego, w pełni niezależnego od ruchu ulicznego środka transportu miejskiego zmieniło w sposób diametralny życie w dzielnicach Warszawy, do których ten nowy środek transportu dotarł. Prawdopodobnie wszyscy P.T. Czytelnicy znają opowieści o wychodzeniu z metra na kabackie pola kapusty, zatem tematu tego nie będziemy rozwijać. Co prawda metro jeszcze przez kilka lat nie było w pełni funkcjonalne, najpierw dowożąc pasażerów na obrzeża śródmieścia, a potem obsługując północne dzielnice w ograniczonym zakresie, ale co kilka lat, w ramach otwierania kolejnych linii, mimo podejmowania czasem bardzo krótkowzrocznych decyzji (typu przesunięcie stacji Ratusz na północ, by w trakcie budowy nie rozkopywać pl. Bankowego, co spowodowało, że obecnie niemal wszyscy pasażerowie korzystają tylko z jednego wejścia do metra), funkcjonalność warszawskiego metra rosła.


Przy okazji, warto nieco zdementować informację by budowa pierwszej linii warszawskiego metra, trwająca łącznie 25 lat (od początku budowy, do momentu, w którym nie planuje się już przedłużeń) była rekordowo długa. Przykładowo w Pradze budowa linii B o długości porównywalnej z warszawskim M1 trwała od 1978 do 1998 roku, a linia C, której budowę rozpoczęto w 1966 roku ostatniego przedłużenia doczekała się w roku 2008. Podobnie w Budapeszcie – pracę nad krótszą od warszawskiej M1 o ok. 7 kilometrów linią M3 rozpoczęto w 1970 roku, by ukończyć ją 20 lat później, w 1990 roku. Zatem na tle lokalnej średniej budowa 23 km przez 25 lat wygląda dość typowo.

Na zdjęciu stacja Politechnika, czyli kraniec pierwszego odcinka pierwszej linii warszawskiego metra (zdjęcie z Wikimedia Commons).