27 listopada. Otwarcie wiaduktu żoliborskiego.

27 listopada. Otwarcie wiaduktu żoliborskiego.

W latach 30-tych do nowoczesnej i zdrowej dzielnicy Żoliborz położonej za torami można było dojechać tramwajem. Tramwaj z Miodowej wjeżdżał w Nowiniarską (mniej więcej na tyłach dzisiejszego Sądu Najwyższego), skręcał we Franciszkańską, w Nalewki, okrążał plac Muranowski (byłby między Intraco a skrzyżowaniem Stawek i Lenartowskiego), jechał ul. Sierakowską i Szymanowską, mijając Dworzec Gdański, dalej ul. Zakroczymską, gdzie na końcu zjeżdżał do tunelu. Po ulewach tunel był nieprzejezdny, więc na Żoliborz można było pójść pieszo, w kaloszach. 27 listopada 1937 r. tramwaj pojechał wiaduktem.

Budowa ruszyła w r. 1935, ale z braku funduszy trzeba było czekać na budżet miasta na lata 1936 i 1937. Poza tym to, że zakończono budowę wiaduktu nie znaczy, że zakończono remont. Wprawdzie nie trzeba było już jeździć tunelem, ale projekt zakładał stworzenie nowej drogi, od samego pl. Krasińskich. Poprowadzenie ruchu kołowego i tramwajowego nową trasą wymagało poszerzenia ul. Bonifraterskiej oraz przebicia i poszerzenia ul. Świętojerskiej, a także przebicia zabytkowej oficyny pałacu Krasińskich, zbudowanej w latach 1819-20 wg projektu Piotra Aignera.

Prace przy oficynie trwały od sierpnia do listopada 1938 r., a nowa linia tramwajowa została uruchomiona 10 grudnia 1938 r. Otwory w oficynie zaprojektował inż. Marian Lalewicz, o którym pisaliśmy 21 listopada, a konstrukcję stworzył prof. Wacław Żenczykowski. Konstrukcja była tak solidna, że choć oficyna bardzo ucierpiała w 1944 r., tramwaje jeździły pod nią jeszcze przez kilka lat po wojnie. Przejazd przypominał łuk triumfalny, miał 13,4 m szerokości i osobne przejścia dla pieszych po 3 m.

Wiadukt został zburzony po powstaniu warszawskim. Odbudowany, został ponownie otwarty w 1946 r. Jak ważny dla ruchu był żoliborski wiadukt, przekonali się podróżujący na Żoliborz w listopadzie 2008 r., kiedy to powojenny wiadukt został zamknięty dla ruchu z powodu złego stanu technicznego. Nigdy nie był remontowany. Obecny wiadukt został zbudowany jako szerszy. Został otwarty w lipcu 2011 r.

Zdjęcie pochodzi ze strony warszawa1939, oryginalnie z książki „Żoliborz - przewodnik historyczny”.